Yûsufs bröder

Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî (d. 774)

Tafsîr al-Qur’ân al-´Adhîm (2/611)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

لَّقَدْ كَانَ فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آيَاتٌ لِّلسَّائِلِينَ إِذْ قَالُواْ لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَى أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ اقْتُلُواْ يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَتَكُونُواْ مِن بَعْدِهِ قَوْمًا صَالِحِينَ

I Yûsuf och hans bröder ligger helt visst budskap till frågarna. De sade: “Yûsuf och hans broder är vår fader kärare än vi; det är tydligt att vår fader felbedömer. Låt oss döda Yûsuf eller jaga bort honom långt härifrån. Då kommer vår fader att rikta all sin kärlek mot oss; därefter kan vi leva som goda och hederliga människor.”1

Du ska veta att det inte finns något bevis för att Yûsufs (´alayhis-salâm) bröder var profeter. Dessa verser bevisar tillsynes rena motsatsen. Somliga menar att de fick uppenbarelser efteråt, men det påståendet kan diskuteras. Den som säger något sådant får bevisa sitt påstående. Den enda gång som de kommer på tal är när Allâh (ta´âlâ) säger:

قُولُواْ آمَنَّا بِاللّهِ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ وَالأسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ

Säg: ”Vi tror på Allâh och på det som har uppenbarats för oss och det som uppenbarats för Ibrâhîm och Ismâ´îl och Ya´qûb och deras efterkommande och det som uppenbarades för Mûsâ och ´Îsâ och för de andra profeterna av deras Herre; vi gör ingen åtskillnad mellan dem. Och vi har underkastat oss Honom.”2

Den förklaringen står och väger eftersom Israels efterkommande kallas för stammar, vilket liknande kan sägas om arabiska stammar. Visserligen är alla Israels efterkommande ättlingar till Yûsufs bröder, men att just bröderna fick uppenbarelser är en teori som saknar bevis – och Allâh vet bättre.

112:7-9

22:136