Vill utan att behagas

Allâh (´azza wa djall) sade:

إِن تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنكُمْ وَلَا يَرْضَى لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ وَإِن تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ

”Han ser inte otro och otacksamhet hos Sina slavar med tillfredsställelse men visar ni tacksamhet är Han tillfredsställd för er skull.”1

Ibn ´Abbâs och as-Suddî sade:

”Han behagas inte av att Hans troende slavar hädar. Det är dem Allâh menade när Han sade:

إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ

”Du skall inte ha makt över andra av Mina slavar.”2

Alltså är formuleringen allmän medan innebörden är specifik. Ett annat exempel på det är Hans (ta´âlâ) ord:

عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيرًا

”En källa där Allâhs slavar släcker törsten och vars flöde aldrig sinar.”3

Det vill säga vissa slavar. De nämns dock i en allmän formulering. De sade:

”Allâh behagas inte av att någon av Hans slavar hädar.”

Det rapporteras från Qatâdah och är Salafs åsikt. De säger att Allâh (´azza wa djall) behagas inte av den otrognes otro ändock Han vill att den sker.

139:7

215:42

376:6