Vem är mer orättfärdig?

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Tafsîr al-Qur’ân al-Karîm, al-Kahf, sid. 28-30

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

هَؤُلَاء قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً لَّوْلَا يَأْتُونَ عَلَيْهِم بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا

“Vårt folk har satt upp gudar vid sidan av Honom, fastän de inte kan visa på något som stöder detta; och vem är mer orättfärdig än den som sätter ihop lögner om Allâh?”1

Vem är mer orättfärdig än den som ljuger om Allâh när denne tillskriver Allâh en partner eller något annat? Ingen är mer orättvis än den som ljuger om Allâh. Om du ljuger om en person, räknas det som orättvist. Det är än mer orättvist om du ljuger om en än högre person. Således sade Allâh (ta´âlâ):

فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا

“… vem är mer orättfärdig än den som sätter ihop lögner om Allâh?”

Måhända säger någon att Allâh (ta´âlâ) säger också:

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا

”Vem är mer orättfärdig än den som förbjuder åkallan av Allâhs namn i Hans moskéer och vars mål det är att förstöra dem?”2

I båda verserna rör det sig om elativa adjektiv (اسم التفضيل). Hur kollationeras de båda verserna? Det beror på kontexten. I exempelvis denna vers:

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا

”Vem är mer orättfärdig än den som förbjuder åkallan av Allâhs namn i Hans moskéer och vars mål det är att förstöra dem?”,

är ingen mer orättfärdig när det kommer till förbud än den som förbjuder åkallan av Allâhs namn i Hans moskéer. Och vilken lögn är mest orättfärdig? Lögn om Allâh. Med andra ord är det elativa adjektivet här relaterat till kontexten och ska inte förstås oinskränkt. Ty om det hade förståtts oinskränkt, skulle det varit en form av paradox.

Måhända undrar någon om det är möjligt att båda fallen är lika orättfärdiga? Nej, det är inte möjligt då det inte är möjligt att jämställa förbud mot åkallan av Allâhs namn i Hans moskéer med lögn om Allâh. Den andra synden är ju värre. Alltså kan de inte vara lika orättfärdiga. Med det sagt gäller den första förklaringen, nämligen att orättfärdigheten i de båda verserna är relativ och beror på kontexten.

118:15

22:114