Värsta orättvisan

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Tafsîr al-Qur’ân al-Karîm, al-Kahf, sid. 62-63

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا

“Säg: ”Sanningen är från er Herre; låt därför den tro som vill tro, och låt den häda som vill häda.” För de orättfärdiga har Vi en Eld i beredskap som skall omsluta dem liksom en tältduk.”1

فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ

“… låt därför den tro som vill tro, och låt den häda som vill häda.”

Detta är ett hot och inga tillåtna alternativ. Vad som bevisar det är meningen efteråt:

إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا

“För de orättfärdiga har Vi en Eld i beredskap som skall omsluta dem liksom en tältduk.”

Det vill säga för de otrogna står en Eld i beredskap. De orättfärdiga åsyftar de otrogna. Beviset för det är:

وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ

“… och låt den häda som vill häda.”

Om någon undrar ifall otro kallas för orätt, är svaret ja. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ

“De otrogna är de orättvisa.”2

Ingen är mer orättvis än den människa som hädar Allâh (´azza wa djall) eller avgudar någon annan samtidigt som det är Han som har skapat henne och försett henne med allt.

نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا

“… en Eld i beredskap som skall omsluta dem liksom en tältduk.”

Omsluta de vantrogna, vill säga. Den kommer att omsluta dem så att de inte kan fly åt något håll.

118:29

22:254