Varken jude eller kristen

Imâm Muhammad bin ´Alî ash-Shawkânî (d. 1250)

Fath-ul-Qadîr (1/527)

Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) sade:

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّورَاةُ وَالإنجِيلُ إِلاَّ مِن بَعْدِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

“VARFÖR tvistar ni, Bokens folk, om Ibrâhîm? Tora uppenbarades ju inte – och inte heller Evangeliet – förrän efter hans tid. Vill ni inte använda ert förstånd?”1

Då både judar och kristna hävdat att Ibrâhîm (´alayhis-salâm) följde deras respektive religion, avvisade Allâh (subhânah) dem och klargjorde att både judendomen och kristendomen uppstod först efter hans tid. az-Zadjdjâdj sade:

“Denna vers är det starkaste beviset mot judarna och de kristna eftersom både Tora och Evangeliet uppenbarades efter hans tid. Ingen religion frånsett islam kommer på tal i de böckerna.”

Det kan diskuteras. Evangeliet är ju fullt av citat av Tora och Mûsâs föreskrift som används mot judarna. Även Psaltaren citerar ofta Mûsâs föreskrift och i början finns till och med profetior om ´Îsâ (sallâ Allâhu ´alayhimâ wa sallam). Lägg till det att även Tora citerar tidigare föreskrifter. Det vet den som känner tidigare skrifter.

Det råder delade åsikter om hur långt det var mellan Ibrâhîm och ´Îsâ samt mellan Mûsâ och ´Îsâ. al-Qurtubî sade:

“Det sägs att det var tusen år mellan Ibrâhîm och Mûsâ samt tusen år mellan Mûsâ och ´Îsâ.”

أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

“Vill ni inte använda ert förstånd?”

Vill ni inte fundera över era motbevisade argument och osunda teorier?

13:65