Vår föreskrifts förhållande till tidigare föreskrifter

Imâm Muhammad al-Amîn ash-Shanqîtî (d. 1393)

Adhwâ’-ul-Bayân (1/291-292)

Huruvida tidigare föreskrifter är också våra föreskrifter är en fråga som består av tre scenarion.

1 – Den tidigare föreskriften är enligt samstämmighet också vår föreskrift. Detta gäller om vår föreskrift fastställer att föreskriften gällde också innan oss varefter vår föreskrift klargör att den även är vår föreskrift. Ett exempel på det är vedergällning. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالأَنفَ بِالأَنفِ وَالأُذُنَ بِالأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ

Och i den föreskrev Vi för dem att ett liv för varje liv och ett öga för ett öga och en näsa för en näsa och ett öra för ett öra och en tand för en tand och för varje sår ett motsvarande sår.”1

Han (ta´âlâ) har klargjort att detsamma gäller i vår föreskrift:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى

TROENDE! I fall av blodsutgjutelse skall rättvis vedergällning gälla för er.”2

2 – Den tidigare föreskriften är enligt samstämmighet inte vår föreskrift. Detta gäller om vår föreskrift inte fastställer alls att något var föreskrivet innan oss. Exempel på det är israelitiska kunskaper. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) förbjöd oss att både bekräfta dem och beljuga dem. Det som inte får bekräftas kan enligt samstämmighet inte vara föreskrivet för oss.

3 – Vår föreskrift fastställer vad som var föreskrivet innan oss och sedan klargör att det inte är föreskrivet för oss. Det är enligt samstämmighet inte vår föreskrift. Exempel på det är alla bördor och bojor som de tidigare föreskrifterna innehöll. Allâh (ta´âlâ) hävde dem när Han sade:

الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ

De som följer sändebudet, den olärde profeten, som de kan finna omnämnd hos sig själva, i Tora och i Evangeliet; och han skall anbefalla dem det som är rätt och förbjuda dem det som är orätt och förklara tillåtna för dem alla goda och nyttiga ting och otillåtet allt som är ont och skadligt och befria dem från deras bördor och lösa dem från de bojor som har bundit dem.”3

Dessutom sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) att när han läste:

رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا

”Herre! Ställ oss inte till svars för glömska eller oavsiktliga fel.”4

sade Allâh (ta´âlâ):

”Det har Jag inte gjort.”5

Till dessa bördor som Allâh avskaffat via vår profet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) är att kalvdyrkarnas ånger accepterades inte förrän de dödat sig själva:

فَتُوبُواْ إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ عِندَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

Vänd därför åter till er Skapare och döda er själva; det är vad er Skapare finner vara bäst för er.” Och Han tog emot er ånger – Han är Den som går den ångerfulle till mötes, den Barmhärtige.”6

15:45

22:178

37:157

42:286

5Muslim (126).

62:54