Två villkor för samlag efter månadscykel

Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî (d. 774)

Tafsîr al-Qur’ân al-´Adhîm (1/339)

Allâh (´azza wa djall) sade:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِي الْمَحِيضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىَ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ

Och de frågar dig om månadsblödningen. Säg: ”Detta är ett ömtåligt och smärtsamt tillstånd. Håll er därför borta från kvinnorna under deras period och kom inte nära dem förrän de är rena; men när de har renat sig ta dem då till er, så som Allâh har befallt er.” Allâh älskar dem som vänder tillbaka till Honom i ånger och Han älskar dem som vill rena sig.”1

De lärde är enade om att den menstruerande kvinnan inte får ha samlag förrän hon blivit ren och badat eller åtminstone gjort Tayammum skäligt. Det är bara Abû Hanîfah (rahimahullâh) som säger att det räcker att hon blir ren efter den maximala perioden, som enligt honom varar tio dagar, och att hon inte behöver bada – och Allâh vet bättre. Ibn ´Abbâs (radhiya Allâhu ´anhumâ) sade om:

حَتَّىَ يَطْهُرْنَ

“… förrän de är rena…”

“Det vill säga förrän deras blod avtar:

فَإِذَا تَطَهَّرْنَ

“… men när de har renat sig…”

Det vill säga med vatten. Samma sak sade Mudjâhid, ´Ikrimah, al-Hasan, Muqâtil bin Hayyân, al-Layth bin Sa´d och andra.

12:222