Tayammum är den största reningen

Allâh (´azza wa djall) sade:

وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مَّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهَّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

”Den som är sjuk eller befinner sig på resa eller som just har förrättat sina behov eller haft samlag med kvinnor och inte kan finna vatten, skall ta ren jord och stryka över ansikte och händer. Allâh vill inte lägga på er tunga bördor, men [Han] vill rena er och fullkomna Sin nåd mot er så att ni känner tacksamhet.”1

Att Allâh (djalla wa ´alâ) renar oss med tvagning och bad är uppenbart, men hur renar Han oss med Tayammum? Reningen ligger i underkastelsen och dyrkan som tar plats i hjärtat när den ädlaste kroppsdelen stryks med jord. Det är den största reningen. Det är en väldig och immateriell rening.

Både tvagning och bad är något som själen dras till eftersom de båda står för en materiell rening. Människan renar sig alltid. Dock handlar Tayammum endast om underkastelse och dyrkan ägnad åt Allâh (´azza wa djall). Sålunda påverkar Tayammum hjärtat mer än vad tvagningen och badet gör därför att Tayammum renar människan från immateriella orenheter.

15:6