Tal om Allâh utan kunskap är värre än avguderiet

Tal om Allâh utan kunskap är värre än avguderiet. Allâh (djalla wa ´alâ) sade:

قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ

”Säg: ”Min Herre förbjuder ingenting annat än skamlösa handlingar, både det som sker öppet och det som sker i hemlighet och [all annan] synd och orättmätigt våld. Och [Han förbjuder er] att sätta vid Allâh sida det som Han aldrig gett bemyndigande till och att påstå om Allâh det ni inte kan veta.””1

Allâh klargjorde att tal om Honom utan kunskap är värre än avguderiet. Därför är det inte tillåtet att tala om Allâh utan kunskap och säga okunnigt att något är förbjudet, tillåtet eller föreskrivet när det inte alls är det. Det hör till tal om Allâh utan kunskap. Till det hör att gissa på frågor utan kunskap. Det är väldigt farligt och en lögn om Allâh (´azza wa djall) utan kunskap:

فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَكَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جَاءهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِّلْكَافِرِينَ

”Vem är mer orättfärdig än den som sätter ihop lögner om Allâh och som, när sanningen slår honom, förnekar den? Är inte helvetet [rätt] tillhåll för dem som förnekar sanningen?”2

Det är som sagt inte tillåtet att tala om Allâh utan kunskap.

När sändebudet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) fick en fråga svarade han inte förrän han fick uppenbarelse. Han sköt upp på svaret till dess att han fick en uppenbarelse från Allâh (´azza wa djall). Vad skall då andra göra? Det är mycket som den lärde inte känner till. Om du inte tycker att frågan är klar och saknar bevis från Qur’ânen och Sunnah skall du säga att du inte vet. Det svaret kommer inte att sänka din kunskap eller ditt värde. Faktum är att det får dig att stiga i nivåer hos Allâh (´azza wa djall). Imâm Mâlik (rahimahullâh) fick en gång fyrtio frågor. Han svarade på ett fåtal av dem medan han svarade på de flesta:

”Jag vet inte.”

Frågeställaren berättade då för honom att han hade kommit från ett fjärran land och undrade hur han skulle förhålla sig till att han inte kunde svara på frågorna. Då sade Imâm Mâlik till honom att rida tillbaka till sitt hemland och säga till människorna att han frågade Mâlik som svarade:

”Jag vet inte.”

Det är så de lärda och de gudfruktiga handlar.

Detsamma gäller skriftliga verk. Ingen skall skriva förrän han är berättigad till det. Om vi ändå slapp många verk och avhandlingar så att vi endast kunde ha autentiska böcker som stämmer överens med Qur’ânen och Sunnah. Problemet ligger i att dessa böcker och avhandlingar kommer att förbli och vilseleda människorna flera generationer efter dig. Det är du som ansvarar för det. Människan skall frukta Allâh när hon svarar på frågor, skriver, talar och föreläser så att hon endast säger det som hon starkt anar är sanning och överensstämmande med Qur’ânen och Sunnah.

17:33

239:32