Tal innan de lärda tyder på villfarelse

Fråga: Det finns lekmän bland Ahl-us-Sunnah som vill ha enighet och att den nuvarande meningsskiljaktigheten upphör oavsett tillvägagångssätt. Ett av dem är att de kämpar för att fanatikerna och Ahl-us-Sunnah skall skipa fred. Vad råder ni dem?

Svar: Enighet och upphörd meningsskiljaktighet är något vi alla önskar. Dock måste det hela ske utmed Sharî´ah. Det skall inte vara på Salafs metodiks bekostnad. Det skall inte vara med slapphet (Tamayyu´), extremism eller fanatism. Allâh (´azza wa djall) sade:

فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً

”Och om ni råkar i tvist om något, överlåt då avgörandet åt Allâh och sändebudet, om ni tror på Allâh och den Yttersta dagen. Detta är bäst och det [gynnar] en riktig och lycklig utgång.”1

وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِن شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ

”Vilken sak det än gäller där ni är oense, är det Allâh som har avgörandet.”2

Låt oss återvända till Qur’ânen och Sunnah och de lärda. Låt oss dömas av bevisen i Qur’ânen och Sunnah.

Därtill skall ni veta att prövningar medför gott. Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) är vis. Allâh (´azza wa djall) sade:

مَّا كَانَ اللّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَآ أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىَ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ

”Det är otänkbart att Allâh skulle låta de troende [leva] i de former som ni [otrogna] lever, längre än till dess Han skilt mellan de onda och de goda.”3

أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ

”Tror människorna att de efter att ha förklarat ”Vi tror” skall lämnas i fred utan att få utstå prövningar. Men Vi satte deras föregångare på prov för att Allâh skall veta vilka de sanna och uppriktiga är och Han vet vilka som ljuger.”4

Dessa prövningar medför väldiga fördelar och bara de lärda känner till dem. Prövningar särskiljer, filtrerar och testar. Vem skall hålla fast vid sanningen ackompanjerad med bevisen? Vem skall lämna sanningen för driften? Allâh (ta´âlâ) sade i samband med berättelsen om lögnen:

إِنَّ الَّذِينَ جَاؤُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ

”Det var en grupp av era egna som spred det illvilliga förtalet. Men anse inte detta som ett ont; nej, det är tvärtom ett gott för er!”5

Under den här incidenten blev profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) vanhedrad när de troendes moder ´Â’ishah (radhiya Allâhu ´anhâ) anklagades falskt. Allâh sade:

إِنَّ الَّذِينَ جَاؤُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ

”Det var en grupp av era egna som spred det illvilliga förtalet. Men anse inte detta som ett ont; nej, det är tvärtom ett gott för er!”

Så var det just för filtreringens och testets skull. Vem skulle akta sin tunga? Vem skulle tala? Vem skulle hitta ett sätt till förtal? Vem skulle frukta Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) sett till Allâhs sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) heder och följeslagare?

Vem skall stå bakom de lärda under prövningarna? Vem skall ställa sig framför dem? Vem skall akta sin tunga och inte förtala sina bröder? Vem kommer att förtala sina bröder? Så kommer du att veta vilka männen är. Så kommer du att veta vilka fundamenten och grunderna är. Så kommer du att veta vilka de äkta varorna är och vilka som inte är det. Jag syftar inte bara på den här prövningen eller den tidigare; jag syftar på prövningarna över lag. Alla prövningar medför fördelar. Allâh (´azza wa djall) prövar, testar och filtrerar Sina troende slavar och slavinnor bland människorna och djinnerna. Det finns grunder, principer och regler som skall tillämpas under prövningar. Den som står bakom de lärda har en ren grund. Den som letar efter tillfälle för att kunna förtala de lärda har en annan grund. Jag råder alla bröder i samband med alla prövningar att lovprisa Allâh att de lärda finns. Stå bakom dem. Säg inget de lärda inte har sagt. Den som ställer sig framför de lärda bevisar att han är vilsen. Känn till din egen kapacitet. Om du är en grönsakshandlare, elektriker, smed eller målare och en lärd kommer och blandar sig i ditt arbete, blir du arg och säger att det är ditt område. Du då? Varför blandar du dig i något som är specifikt för de lärda och berömmer, kritiserar, förtalar och bojkottar? Din grund är alltså inte ren. Bli därför inte arga på prövningarna. De medför nyttigheter och fördelar till Allâhs religion. De testar männen. Vem kommer att stå stilla och passa sig själv, sin religion och sin heder? Vem kommer att få luft i sig?

14:59

242:10

33:179

429:2-3

524:11