Svävaren och Ibn ´Abbâs, ´Atâ’ och Tâwûs

Fråga: Det finns en student som säger att betydelsen av Allâhs (ta´âlâ) ord:

وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ

”De som inte dömer i enlighet med vad Allâh har uppenbarat, de är de otrogna.”1

är att otron däri är klar och att Ibn ´Abbâs motstred versens bokstavliga skildring när han sade att det rör sig om en otro som inte utesluter dess utövare ur religionen. Han säger detsamma om ´Atâ’, Tâwûs och andra.

Svar: Bröder! Att en person börjar sväva så högt att han säger att han förstår till skillnad från Ibn ´Abbâs tyder på okunnighet och dålig tanke om följeslagarna. Det står mellan Qur’ân-tolkaren och den här personen.

Ibn ´Abbâs sade att det finns två typer av att inte styra med det som Allâh har uppenbarat. En av dem är den som styr med något annat än det som Allâh har uppenbarat och tycker att det är bra och ger det företräde framför Allâhs dom, behagas av det eller ser likadant på dem två. Detta är avfall från islam.

Skulle han däremot låta bli att döma med det som Allâh har uppenbarat utav lust och begär och utan kontinuerlighet och nöje, är det en mindre typ av otro.

15:44