Sûfiyyahs at-Tabrîzîs sexuella intimitet med Satan

al-Aflâkî sade:

”at-Tabrîzî hade en fru vid namn Kîmyâ’ Khâtûn (d. 644). En dag blev hon arg på at-Tabrîzî och gick ut i Marâms gårdar. Vår mäster befallde skoldamerna att hitta henne och föra tillbaka henne till honom. När de hade gått ut gick vår mäster – ar-Rûmî – in i at-Tabrîzîs fina tält och såg honom kela och tala med sin fru Kîmyâ’. ar-Rûmî blev häpen men valde att gå ut och låta makarna vara ifred. Fram och tillbaka gick han på skolgården tills att at-Tabrîzî ropade på honom att komma in. När han väl kommit in i tältet såg han bara at-Tabrîzî. Han sade: ”Var är Kîmyâ’?” at-Tabrîzî svarade: ”Allâh älskar mig så mycket att Han kommer till mig i vilken skepnad jag än vill. Nyligen kom Han till mig i Kîmyâ’s skepnad.”1

Fjärran är Allâh (´azza wa djall) från panteisternas dogm. Denna konkreta rapportering fastställer at-Tabrîzî var panteist, vilket historikern Mîkâ’îl Bajram intygade. Han berättade hur ar-Rûmî konverterade till at-Tabrîzîs orden Qalandariyyah efter att ha tillhört Qâdiriyyah som sin fader. Efter mordet reste ar-Rûmî till Damaskus för att träffa sin lärares lärare som Qalandariyyah tillskrivs. Mannen hette Djamâl-ud-Dîn as-Sâwadjî (d. 630). Från dem anammade han än mer panteism2. Abûl-´Alâ’ al-Ma´arrî sade:

Jag anser att Tasawwufs generation

är den värsta generationen

säg till dem och förnedra panteismen

Var det Allâh som sade till er när ni förälskade er i Honom

”Ät som boskap och dansa för Mig”?

1Manâqib-ul-´Ârifîn (2/214) av al-Aflâkî. Fundera över hur han tog hjälp av Satan som kom till honom i makans skepnad. Det at-Tabrîzî sade nämns även av andra Sûfiyyah. De ser det som en förälskelses position. al-Baqlî ash-Shîrâzî sade:

”Sanningen (subhânah) kan visa Sig för Sin älskling i alla fall och skepnader. Hans egenskap i förvandlingen tillkommer Honom och på ett sätt som ligger älsklingen närmast hjärtat. Om han exempelvis tycker om ett visst vackert ansikte, visar Han sig för honom på det viset.” (Mashrab-ul-Arwâh, sid. 245)

2Makânatu Mawlânâ Djalâl-id-Dîn ar-Rûmî fîl-Fikr at-Turkî al-Islâmî, sid. 7-8