Strid mot muslimen är mindre otro

Allâh (´azza wa djall) sade:

وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ

”Om två grupper av troende skulle kriga mot varandra, försök då mäkla fred mellan dem, men om den ena [gruppen] grovt kränker den andras rätt, ingrip då mot de skyldiga tills de fogar sig efter Allâhs bud; och, om de fogar sig, medla då mellan dem båda med rättvisa och opartiskhet. Allâh älskar de opartiska. De troende är bröder. Försona därför två bröder.”1

Den oomstridda poängen ligger i Allâhs ord:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ

”De troende är bröder. Försona därför två bröder.”

Vad beträffar al-Bukhârîs ord om att Allâh kallade dem för troende, så kan någon säga att det gällde innan de började kriga mot varandra. Invändningen är dock svag. Ty när vi läser klart versen ser vi att de fortfarande är troende. Allâh (ta´âlâ) sade:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ

”De troende är bröder. Försona därför två bröder.”

trots att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Förtal av en muslim är en trotsig synd och strid mot honom är otro.”2

Alltså står otron i hadîthen för en mindre otro.

149:9-10

2al-Bukhârî (48) och Muslim (64).