Största rättvisan och orättvisan

Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

Orättvisa är mörker på Domedagen.”1

Hadîthen varnar för orättvisa och påbjuder dess motsats, nämligen rättvisa. Hela föreskriften är rättvis, påbjuder rättvisa och förbjuder orättvisa. Allâh (ta´âlâ) sade:

قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ

Säg: “Min Herre har påbjudit det som är rätt och rimligt.”2

إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ

Allâh befaller att rätt och rättvisa skall råda.”3

الَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ

De som tror och inte låter sin tro förmörkas av orätt som de begår. De kan känna sig trygga; de har funnit den rätta vägen.”4

Hela tron är rättvis och allting annat är orättvist.

Den största rättvisan är att man erkänner Allâhs enhet, dyrkar Honom allena, betror Hans namn och egenskaper. Den största och värsta orättvisan är avguderi. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ

Och Luqmân talade till sin son och förmanade honom: “Käre son! Avguda inte med Allâh; avguderi är att begå en svår orätt!”5

Rättvisa handlar om att sätta saker och ting på rätt plats och efterleva plikter. Orättvisa är rena motsatsen.

1al-Bukhârî (2447) och Muslim (2579).

27:29

316:90

46:82

531:13