Största moskéförstörelsen

Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî (d. 774)

Tafsîr al-Qur’ân al-´Adhîm (1/207)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا

”Vem är mer orättfärdig än den som förbjuder åkallan av Allâhs namn i Hans moskéer och vars mål det är att förstöra dem?”1

Allâh (ta´âlâ) fördömde de avgudadyrkare som körde ut sändebudet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och hans följeslagare från Makkah och förbjöd dem från att be i Heliga moskén. Beträffande åsikten som säger att Quraysh inte kämpade för att förstöra Ka´bah, så är ingen förstörelse större än deras. De körde ju ut Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och hans följeslagare därifrån och tog makt över den med sina statyer, avgudar och avguderi. Som Allâh (ta´âlâ) sade:

وَمَا لَهُمْ أَلاَّ يُعَذِّبَهُمُ اللّهُ وَهُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا كَانُواْ أَوْلِيَاءهُ إِنْ أَوْلِيَآؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ

”Men vad kan de nu peka på för att Allâh inte skulle straffa dem? De spärrar vägen till den heliga Moskén, trots att de inte är dess beskyddare – inga andra än de gudfruktiga kan vara dess beskyddare, men de flesta av dem förstår inte detta.”2

Vilken förstörelse är större än denna om dessa angivna människor förbjuds från att vara i moskéerna? Att vistas i moskéer betyder inte att man bara utsmyckar dem och ser efter deras byggnader, utan också att man erinrar sig Allâhs namn där, förrättar Hans föreskrift däri och renar den från smuts och avguderi.

12:114

28:34