Sann kunskap och tro om Allâhs namn och egenskaper

Shaykh-ul-Islâm Ahmad bin Taymiyyah (d. 728)

al-Hamawiyyah, sid. 43-44

Dessförinnan hade al-Mâdjashûn sagt:

Kapitel om tron på Allâhs (ta´âlâ) egenskaper och namn… De som har vetskap om Allâh och Hans budskap som har framförts av Hans profeter och sändebud anser att okunskap om det som Han (ta´âlâ) inte har berättat om Sig själv är kunskap, och oförmåga till det som Han inte har kallat till är tro. De beskriver och namnger Honom endast i den mån som Hans skrift och Hans profet har konstaterat. Allâh (ta´âlâ), som talar det trovärdigaste talet, sade:

كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ

Allt skall förgå utom Hans ansikte.”1

قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادةً قُلِ اللّه

Säg: ”Vilket vittnesbörd väger tyngst?” Säg: ”Allâh.”2

وَيُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَاللّهُ رَؤُوفُ بِالْعِبَادِ

Därför varnar Allâh er för Sig själv; Allâh ömmar för Sina slavar.”3

فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ

När Jag har format henne och andats in i henne något av Min ande, fall då ned på era ansikten inför henne!”4

وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا

Ha tålamod och vänta på din Herres dom – du är under Våra ögon.”5

وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِّنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي

Och Jag omgav dig med Min kärlek och du växte upp under Mitt öga.”6

وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَاء

Judarna påstår: ”Allâhs händer är bundna.” Deras händer skall bindas och de skall fördömas för dessa ord. Nej, Hans händer är tvärtom utsträckta. Han fördelar som Han vill.”7

وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّماوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ

De underskattar sannerligen Allâh! På Uppståndelsens dag skall jorden vara en nypa för Honom och himlarna skall ligga hoprullade i Hans högra hand. Nej, fri är Han från brister, höjd högt över allt vad de avgudar!”8

وَكَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا

Och Mûsâ som Allâh talade med ett verkligt tal.”9

اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ

”Allâh är himlarnas och jordens ljus.”10

اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ

Allâh – det finns ingen sann gud utom Han, den Levande, skapelsens evige Vidmakthållare.”11

هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Han är den Förste och den Siste; Han är den Uppenbare och den Dolde och Han har kännedom om allt.”12

Det finns många liknande verser i Qur’ânen. Liksom Allâh (ta´âlâ) själv säger, så är Han himlarnas och jordens ljus, Han har ett ansikte, Han hör, Han ser och Han talar. Han är den Förste som inte företräds av något. Han är den Siste som förblir i alla tider, inte efterträds av något och är ändlös. Han är den Uppenbare som är ovanför allting. Han är den Dolde som vet allting om Sin skapelse:

وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Han har kunskap om allt.”13

Han är den Levande, skapelsens evige Vidmakthållare. Slummer överraskar Honom inte och inte heller sömn.”

Han nämnde också relevanta hadîther och sade:

Här har vi vår Herres egenskaper som Han beskriver Sig själv med i Sin skrift och som Hans profet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) har beskrivit Honom med. Däri finns ingen definition, liknelse eller uppskattning:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

”Ingenting är som Han – Han är den Hörande, den Seende.”14

Inga ögon har sett Honom för att kunna definiera Honom. Däremot har hjärtan sett Honom i form av tro.”

Såväl imamernas utlåtanden som citaten av dem är för många och för långa för att kunna rymma i detta utslag.

128:88

26:19

33:30

438:72

552:48

620:39

75:64

839:67

94:164

1024:35

112:255

1257:3

132:29

1442:11