Samlag efter månadscykel

Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî (d. 774)

Tafsîr al-Qur’ân al-´Adhîm (1/339)

Allâh (´azza wa djall) sade:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِي الْمَحِيضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىَ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ

Och de frågar dig om månadsblödningen. Säg: ”Detta är ett ömtåligt och smärtsamt tillstånd. Håll er därför borta från kvinnorna under deras period och kom inte nära dem förrän de är rena; men när de har renat sig ta dem då till er, så som Allâh har befallt er.” Allâh älskar dem som vänder tillbaka till Honom i ånger och Han älskar dem som vill rena sig.”1

Häri finns en rekommendation och inrådan som påbjuder samlag med kvinnorna efter deras bad. Enligt Ibn Hazm är det till och med obligatoriskt att ha samlag efter varje månadscykel. Hans bevis är Allâhs (ta´âlâ) ord:

فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللّهُ

“… men när de har renat sig ta dem då till er, så som Allâh har befallt er.”

Han saknar emellertid bevis för sitt påstående. I detta fall kommer ett påbud efter ett förbud, något de lärde har delade åsikter om. Vissa menar att påbud efter förbud står för plikt i alla fall – de är i behov av Ibn Hazms svar. Andra anser att påbud efter förbud står för tillstånd eftersom det tidigare förbudet avleder påbudet från plikt. Den åsikten kan diskuteras. Den åsikt som stöds av bevis är att man tar hänsyn till sakfrågans dom innan förbudet; om den är obligatorisk står påbudet för plikt och om den är tillåten står påbudet för tillstånd. På detta vis kombineras bevisen. al-Ghazâlî och andra har citerat denna åsikt varvid senare imamer har anammat den. Den åsikten är alltså korrekt.

12:222