Så trodde at-Tabarî på Allâhs höghet och resning

Imâm Abû Dja´far Muhammad bin Djarîr at-Tabarîs åsikt – imamen inom Fiqh, Qur’ân-tolkning, Hadîth, historia, grammatik och Qur’ân.

Han sade i ”Sarîh-us-Sunnah”:

”Han skall veta att hans Herre är Han som har rest Sig över tronen. Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär och allt som finns däremellan och allt som marken gömmer. Den som säger något annat har gått förlorad, vilse och under.”1

Han sade i sin stora Qur’ân-tolkning i samband med Hans (ta´âlâ) ord:

إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ

Er Herre är förvisso Allâh som skapade himlarna och jorden under sex dagar, därefter reste Han Sig över tronen.”2

Upphöjde Sig och besteg.”3

Han sade i samband med Hans (ta´âlâ) ord:

ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ

Och Han reste Sig över himlen, som var rök, och sade till den och till jorden: ”Kom, villigt eller nödda och tvungna!” – och de svarade: ”Vi kommer villigt!”4

Han (ta´âlâ) menar att Han därefter höjde Sig över himlen. Vi har redan klargjort det.”5

Han sade i samband med Hans (ta´âlâ) ord:

وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا

Och vaka under någon del av natten i frivillig bön; helt visst skall din Herre vid Uppståndelsen ge dig en berömvärd plats.”6

Även om den korrekta åsikten är det som vi har nämnt från Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), följeslagarna och efterföljarna, så är Mudjâhids åsikt om att Allâh skall sätta Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) på Sin tron inte förkastad, vare sig sett till beskeden eller teorin.”7

Han sade i samband med Hans (´azza wa djall) ord:

وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا هَامَانُ ابْنِ لِي صَرْحًا لَّعَلِّي أَبْلُغُ الْأَسْبَابَ  أَسْبَابَ السَّمَاوَاتِ فَأَطَّلِعَ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ كَاذِبًا وَكَذَلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَصُدَّ عَنِ السَّبِيلِ

”Och Farao sade: ”Bygg ett högt torn åt mig, Haman; kanske är detta rätt sätt för mig, rätt sätt att nå himlen och göra mig underrättad om Mûsâs gud. – Men jag tror bestämt att han ljuger.” [Dessa tankar] ledde Farao till tron att hans onda handlingar var goda och nyttiga och spärrade [för honom] den rätta vägen.”8

“Versen betyder att Farao ville ha ett torn så att han kunde hitta ett rätt sätt för att komma upp till himlen och se Mûsâs gud:

وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ كَاذِبًا

”Men jag tror bestämt att han ljuger.”

Det vill säga att jag tror att Mûsâ ljuger när han säger och hävdar att han har en gud och herre ovanför himlen som har sänt honom till oss.”9

Han sade i sin bok ”at-Tabsîr fî Ma´âlim-id-Dîn”:

Exempel på egenskaperna som endast kan kännas vid via Qur’ânen och Sunnah är när Han (´azza wa djall) berättar att Han…

1 – … hör och ser…

2 – … har två händer när Han säger:

بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ

”Nej, Hans två händer är tvärtom utsträckta.”10

3 – … har ett ansikte när Han säger:

وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ

”Men din Herres ansikte förblir.”11

4 – … har en fot. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”… till dess att Herren placerar Sin fot över det.”

5 – … skrattar. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”… kommer att träffa Allâh som kommer att skratta mot honom.”

6 – … stiger ned till den nedersta himlen, vilket Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade.

7 – … har fingrar. Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Det finns inte ett hjärta utan att det är mellan två av den Nåderikes fingrar.”

Dessa betydelser och liknande som jag har nämnt har Allâh beskrivit Sig själv med och likaså har Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) gjort det. De går inte att bekräfta via tänk och funderingar. Vi gör dock inte Takfîr på någon som är okunnig om dem förrän han får reda på dem.12

1Sarîh-us-Sunnah, sid. 51.

27:54

3Djâmi´-ul-Bayân (8/205).

441:11

5Djâmi´-ul-Bayân (24/98).

617:79

7Djâmi´-ul-Bayân (15/51).

840:36-37

9Djâmi´-ul-Bayân (20/327).

105:64

1155:27

12Sid. 132