Så ska Allâhs ankomst betros

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Ahkâm min al-Qur’ân al-Karîm (2/55)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

هَلْ يَنظُرُونَ إِلاَّ أَن يَأْتِيَهُمُ اللّهُ فِي ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَامِ وَالْمَلآئِكَةُ

”Vill de kanske vänta till dess Allâh kommer till dem med änglarna med molnens tronhimmel?”1

Versen bevisar Allâhs (´azza wa djall) ankomst eftersom Han sade:

هَلْ يَنظُرُونَ إِلاَّ أَن يَأْتِيَهُمُ اللّهُ

”Vill de kanske vänta till dess Allâh kommer till dem…”

Ankomsten är verklig och tillkommer enkom Hans väldighet och majestät. Den är alltså olik skapelsens ankomst, ty Allâh är för ädel och för väldig för att Hans handlingar ska likna skapelsens handlingar. Således måste vi betro att Allâhs ankomst tillkommer Honom allena, precis som vi betror alla andra handlingar som tillskrivs Honom och att de är verkliga. Exempelvis sade Allâh (ta´âlâ):

منْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ

“Vem har skapat himlarna och jorden?”2

Det vill säga att Han är Skaparen.

وَجَاء رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا

… och din Herre kommer med änglarna i slutna led.”3

Det vill säga att Han (subhânahu wa ta´âlâ) kommer.

وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا

Er Herre har befallt, att ni inte skall dyrka någon annan än Honom. Och att ni visar godhet mot föräldrarna.”4

Det vill säga att Han är Domaren. Så ska alla handlingar som tillskrivs Allâh bemötas; vi måste betro dem som verkliga. Däremot måste vi också ta avstånd från två vilsna teorier:

1 – Jämförelse. Vi får inte jämföra Allâhs ankomst med skapelsens ankomst.

2 – Föreställning. Vi får inte föreställa oss Allâhs ankomst och fastställa en viss beskaffenhet, eftersom Allâh (ta´âlâ) säger:

وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ

”Befatta dig inte med det som du inte riktigt vet.”5

12:210

239:38

389:22

417:23

517:36