Så kände Abû ´Abdillâh myten om Âdams son

al-Qummî nämnde via Abû ´Abdillâh en myt om Âdams (´alayhis-salâm) son som dödade sin broder. Myten säger att han är i Indien, eller bortom Indien, och att han torteras av tio stycken som ansvarar för honom. De torterar honom varje gång solen går upp och ned och med kallt vatten vid kyla och hett vatten vid hetta. En man frågade honom om detta varpå han sade: ”Jag har varit här alltsedan jorden skapades. Ingen annan än du har ställt mig den frågan. Vem är du?” Därefter sades det att han är Âdams son.

När bokens granskare benämnd as-Sayyid at-Tayyib al-Djazâ’irî insåg att sagan är förkastad kommenterade han följande:

”Detta är en främmande rapportering eftersom ingen har sett den torterade personen.”

Därefter började han tolka myten i form av att de tio kan vara tio osynliga djinner varför inga människor har sett det. Men imamen Abû ´Abdillâh har kunskap om det eftersom han känner till de dolda frågorna1.

Såhär tror Râfidhah på imamerna och att de känner till det dolda och förfogar över skapelsen. De beskriver dem med Allâhs väldiga egenskaper som Han är ensam om att äga. Inte ens änglarna eller profeterna säger att de besitter dem, de rentav förnekar att de har dem. Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

قُل لاَّ أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَآئِنُ اللّهِ وَلا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَى إِلَيَّ

”Säg: ”Jag säger inte till er att jag har Allâhs skatter i min hand eller att jag känner till det dolda. Inte heller säger jag till er: ‘Se, jag är en ängel.’ Allt jag gör är att följa det som uppenbaras för mig.”2

Nûh (´alayhis-salâm) sade liknande. Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ

”Säg: ”Ingen i himlarna eller på jorden har kunskap om det dolda – utom Allâh.” Inte heller vet de när de skall uppväckas till nytt liv.”3

1Tafsîr al-Qummî (1/167).

26:50

327:65