Så byggs ett optimalt samhälle

´Allâmah ´Atiyyah Muhammad Sâlim (d. 1420)

Adhwâ’-ul-Bayân (6/142)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

Vid tiden! Människan förbereder helt visst sin egen undergång, utom de som tror och lever rättskaffens liv och råder varandra sanningen och råder varandra tålamod”1

Allâh (ta´âlâ) uppmanade också medkänsla och sade:

ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ

… också att vara en av dem som tror och som uppmanar varandra att ha tålamod och uppmanar varandra att visa medkänsla.”2

Med hjälp av dessa tre uppmaningar byggs ett optimalt samhälle: uppmaning till sanning, uppmaning till tålamod, uppmaning till medkänsla.

Ty uppmaning till sanning innebär fasthållning vid sanningen och den raka vägen. Uppmaning till tålamod innebär att samhället vidhåller den raka vägen och löser alla eventuella problem som uppstår på vägen. Uppmaning till medkänsla innebär att människorna blir till en enda kropp. Sådana gåvor ger bara Qur’ânen och dessutom i denna korta sura.

1103:1-3

290:17