Regeln för att studenten skall svara på en fråga

Fråga: När vissa studenter får frågor blir de rädda för att svara eftersom de fruktar utslag utan kunskap. Å andra sidan är de rädda för att dölja kunskap om de inte svarar. Hur lyder regeln i den här frågan så att de skonas de båda företeelserna?

Svar: Regeln är att de inte skall ge utslag utan kunskap. Det har Allâh detaljerat till fullo. Han sade:

وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً

”Befatta dig inte med det som du inte riktigt vet; hörseln, synen och hjärtat skall [alla en Dag] tillfrågas om detta.”1

قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ

”Säg: ”Min Herre förbjuder ingenting annat än skamlösa handlingar, både det som sker öppet och det som sker i hemlighet och [all annan] synd och orättmätigt våld. Och [Han förbjuder er] att sätta vid Allâhs sida det som Han aldrig gett bemyndigande till och att påstå om Allâh det ni inte kan veta.”2

Så lyder regeln.

Angående räddningen från den undanhållna kunskapen, så har de ingen kunskap att dölja. Men om de vet att domen för en fråga är på ett visst sätt, måste de klargöra den. Men dessa har ingen kunskap.

Fråga: Även om de låter bli att svara på uppenbara frågor?

Svar: Ibland händer att människor har till och med fel uppfattning om uppenbara frågor.

Fråga: Det kan alltså inte kallas för utslag?

Svar: Om han exempelvis blir frågad om ränta är lovlig eller olovlig, säger han att den är olovlig.

Fråga: Även frågor relaterade till böner?

Svar: Även bönen. Är alla dess sakfrågor kända?

Fråga: Exempelvis domen för den som inte ber.

Svar: Det är harmlöst. Det kända är ju känt. Men så länge de är osäkra och tveksamma så måste de låta bli att svara. I det fallet ber de frågeställarna skriva ned sina frågor och ställa dem till de lärda.

Fråga: Är det okej att citera de lärda som har uttalat sig i precis samma fråga?

Svar: Om de vet att den lärde har uttalat sig så om en viss fråga så får de citera honom.

Fråga: Skall de tillskriva utslaget den lärde?

Svar: Det är harmlöst. Exempel på det är att han säger att han har hört en viss Shaykh säga en viss sak om en viss sakfråga. Det är harmlöst.

117:36

27:33