Rättvist, fint och kärlekslöst

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Madjmû´-ul-Fatâwâ (17/381-382)

Hur ska ni bemöta era kristna arbetskamrater och grannar? Ni ska bemöta dem liksom de bemöter er. Det är den rättvisa som Allâh (ta´âlâ) har påbjudit. Han (ta´âlâ) sade:

إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى

Allâh befaller att rätt och rättvisa skall råda och givmildhet mot de närmaste.”1

Det är harmlöst att behandla dem väl i hopp om att de konverterar till islam, men inte utav kärlek eller närhet till dem. Allâh (ta´âlâ) sade:

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Allâh förbjuder er inte att visa godhet mot dem som inte bekämpar er på grund av tron och inte driver ut er ur era hem, och inte heller att bemöta dem med rättvisa och opartiskhet – Allâh älskar de opartiska.”2

Dock får vi inte älska dem eftersom Allâh (ta´âlâ) sade:

لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ

Du kan inte finna människor som tror på Allâh och den Yttersta dagen och som har kärlek till dem som trotsar Allâh och Hans sändebud – inte ens om det gäller deras egen fader eller son eller broder eller andra som står dem nära.”3

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءكُم مِّنَ الْحَقِّ

TROENDE! Tag inte Mina fiender – de är också era fiender – till bundsförvanter som ni skänker vänskap och tillgivenhet. De har hädat den sanning som ni har fått del av.”4

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء

TROENDE! Välj inte judar och kristna till era bundsförvanter.”5

Vad gällande gratulationer, är det tvivelsutan förbjudet att gratulera dem inför deras religiösa tillställningar. Ty gratulationer innebär tillfredsställelse med deras otro, motivation och uppmuntring. Skulle tillställningarna vara jordiska i form av pengar, nyfödda barn och liknande, är det harmlöst att gratulera dem om de gratulerar oss just för att vi ska te oss rättvist och opartiskt. Annars gör vi inte det förutsatt att uteblivna gratulationer inte är till vår nackdel. Detsamma kan sägas om kondoleanser; vi kondolerar dem om de kondolerar oss för att vara rättvisa och opartiska. Dock ska våra kondoleanser vara i form av tillrättavisning och kallelse till islam.

116:90

260:8

358:22

460:1

55:51