Provrörsbefruktning och surrogatfödsel

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Madjmû´-ul-Fatâwâ (17/27-28)

Brev

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Från ert brev förstår jag att kvinnans äggstock läggs i ett provrör för att befruktas med mannens sperma. Därefter förs äggstocken tillbaka till kvinnans livmoder för att befruktningsprocessen ska fortgå. Mitt svar lyder som följande:

1 – Handlingen är otillåten så länge den är obehövlig. Ty en sådan operation fordrar att blygden blottas utan behov. Därtill finns det risk att äggledarna ändras eller inflammeras, om än längre fram i tiden. Lägg till det att människan ter sig hövligare mot Allâh om hon bara låter allting gå till naturligt. Det är också bättre och nyttigare än att anamma skapelsens innovativa tillvägagångssätt som kan verka positiva i början men sedan visa sig vara misslyckade.

2 – Om handlingen är behövlig tycker jag att handlingen är tillåten förutsatt att följande krav uppfylls:

1 – Befruktningen måste vara med makens sperma och ingen annans. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَاللّهُ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَنِينَ وَحَفَدَةً

Och Allâh har skapat åt er hustrur av samma natur som ni själva och genom era hustrur har Han gett er barn och barnbarn.”1

Barn ska alltså bara komma från makar.

2 – Mannens utlösning måste framkallas på ett lovligt vis via hans kvinna, antingen via petting eller också onani.

3 – Äggstocken måste återföras till kvinnans livmoder och ingen annans under några som helst omständigheter. Ty det är inte tillåtet att mannens sperma hamnar i en olovlig kvinnas livmoder. Allâh (ta´âlâ) sade:

نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ

”Era hustrur är för er en åker; beträd därför er åker, när och som ni önskar.”2

Bara mannens kvinna är hans åker och ingen annan. Enligt Qur’ânen, Sunnah och samstämmigheten har slavinnan samma dom som hustrun i detta fall.

116:72

22:223