Profeters tro på profeter

Imâm Muhammad bin ´Alî ash-Shawkânî (d. 1250)

Fath-ul-Qadîr (1/537)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّيْنَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ

”Och minns när Allâh tog emot profeternas högtidliga löfte: ”Jag har låtit er få del av skrift och visdom. Ett sändebud skall komma till er med bekräftelse av den sanning som är i er hand; då skall ni tro på honom och stödja honom.” Han sade: ”Är det ert beslut att ingå förbund med Mig på denna grund?” De sade: ”Ja, det är vårt beslut.” Han sade: ”Vittna då om detta; Jag skall vittna med er.”1

Enligt Sa´îd bin Djubayr, Qatâdah, Tâwûs, al-Hasan och as-Suddî betyder versen att Allâh slöt ett förbund med profeterna som handlade om att alla profeter bekräftar och betror varandra samt befaller varandra samma sak. På så sätt blev respektive profet betrodd och stödd. Det är vad versen tillsynes tyder på. Kort sagt slöt Allâh ett förbund med en tidigare profet om att denne skulle betro och stödja efterkommande profet. al-Kisâ’î sade:

“Versen betyder att Allâh slöt ett förbund med dem som var med profeterna.”

Den tolkningen stöds av Ibn Mas´ûds läsning av samma vers:

وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ الذين أوتوا الكتاب

”Och minns när Allâh slöt förbund med dem som fått Skriften.”

13:81