Pengar bakom Khawâridjs villfarelse

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ

”Det är Han som har uppenbarat för dig denna Skrift, där det finns fast och klart formulerade budskap – de utgör dess kärna – och andra som är mindre klara. Men de vilkas hjärtan har farit vilse går efter sådant i Skriften som är mindre klart, när de försöker så split och förvirring genom [godtycklig] tolkning av dess innersta mening – dess innersta mening känner ingen utom Allâh.”1

Ahmad rapporterade via Abû Umâmah som berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade om Hans (ta´âlâ) ord:

فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ

”Men de vilkas hjärtan har farit vilse går efter sådant i Skriften som är mindre klart.”

”De är Khawâridj.”

och om Hans (ta´âlâ) ord:

يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَكْفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ

“Den Dag, då [någras] ansikten skall stråla av ljus och [andras] skall mörkna. Och till dem vilkas ansikten har mörknat [skall sägas:] “Ni hädade efter att ha trott? Smaka då straffet för er hädelse!”2

”De är Khawâridj.”

Ibn Mardûyah rapporterade den via flera vägar från Abû Ghâlib, från Abû Umâmah, från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Det minsta man kan säga om hadîthen är att den är en följeslagares ord med en korrekt innebörd.

Den första innovationen som bröt ut i islam var Khawâridjs prövning. Grunden till den var jordiska sakfrågor i samband med att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) delade ut krigsbytet från Hunayn. Deras förstörda intellekt tyckte inte att fördelningen var rättvis varpå deras språkrör Dhûl-Khuwaysirah – må Allâh skära upp hans sidor – sade: ”Var rättvis! Du har inte varit rättvis!” Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade till honom: ”Du har förlorat och gått under om jag inte har varit rättvis. Litar Han på att jag sköter människorna på jorden men inte ni?” När han gick därifrån bad ´Umar bin al-Khattâb – och i en annan rapportering Khâlid bin al-Walîd – om Allâhs sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) lov att få döda honom. Han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade: ”Låt honom vara. Från hans sort skall det uppstå ett folk; ni kommer att se ned på er bön sett till deras bön, er fasta sett till deras fasta, er läsning sett till deras läsning. De tränger igenom religionen liksom pilen tränger igenom bytet. Döda dem var ni än hittar dem. Den som dödar dem belönas.”

De uppstod under ´Alî bin Abî Tâlibs (radhiya Allâhu ´anh) dagar och han dödade dem i Nahrawân. Därefter skingrades de till grupperingar, sorter, åsikter, drifter, teorier och många utspridda sekter. Efter dem kom Qadariyyah, sen kom Mu´tazilah, därefter kom Djahmiyyah och andra innovationer som den trovärdige och betrodde (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) underrättade om när han sade:

”Mitt samfund kommer att delas upp i sjuttiotre grupper; alla skall till Elden frånsett en.” De sade: ”Allâhs sändebud! Vem är den?” Han sade: ”Den som följer det jag och mina följeslagare följer.”

Rapporterad av al-Hâkim i ”al-Mustadrak” med det här tillägget.

13:7

23:106