Onani bryter fastan

Fråga: Förra Ramadhân onanerade jag. Vad är jag skyldig att göra?

Svar: Du är skyldig att ångra dig inför Allâh. Enligt den korrekta åsikten är onani förbjuden. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ

”De som håller sina begär i styr bortsett från sina hustrur eller dem som de rättmätigt besitter – inget klander kan då riktas mot dem, men de som går längre är syndare.”1

Också profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Ungdomar! Den av er som har kapacitet skall gifta sig. Det får blicken enklare att sänkas och det är kyskare för blygden. Den som inte klarar av det får fasta. Fastan är hans sköld.”2

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) befallde ungdomarna som inte kunde gifta sig att fasta. Fastan är självklart besvärlig. Om onani hade varit tillåten hade han refererat till onani istället, ty det är lättare och skönare för ungdomarna. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) lämnade aldrig det enklare för det svårare om det enklare var lovligt. Vanligtvis valde han alltid det enklaste alternativet om det var tillåtet. Att han i detta fall utelämnar det enklaste alternativet bevisar att det är otillåtet.

Angående hans handling på fastande mage i Ramadhân, så är den än syndigare. På så vis bröts hans fasta. Han måste ångra sig inför Allâh för två synder: onani och bruten fasta. Därtill skall han ta igen den dagen.

123:5-7

2al-Bukhârî (1905) och Muslim (1400).