Om vi är för hårda, vad var då Salaf?

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) fördömde de avvikande, förklarade deras tillstånd och sade att de avser prövningar. Därtill varnade Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) för dem. Allâh (´azza wa djall) sade:

هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ

”Det är Han som har uppenbarat för dig denna Skrift, där det finns fast och klart formulerade budskap – de utgör dess kärna – och andra som är mindre klara. Men de vilkas hjärtan har farit vilse går efter sådant i Skriften som är mindre klart, när de försöker så split och förvirring genom [godtycklig] tolkning av dess innersta mening – dess innersta mening känner ingen utom Allâh. – De vilkas kunskap är fast och djupt rotad säger: ”Vi tror på denna [Skrift]; allt är från vår Herre.” Men ingen ägnar eftertanke åt [och tar varning av] detta utom de som har förstånd.”1

Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Om ni ser dem som följer det oklara skall ni veta att det är dem som Allâh har beskrivit. Akta er därför för dem.”2

Från denna vers och hadîth, och andra bevis för den delen, lär vi oss att syftet med fördömandet av och varningar för Ahl-ul-Bid´a är för bojkottarens eget bästa om han så skulle tillhöra de lärda. Detta måste förstås. Detta är vad Salaf förstod. Således praktiserade de det med bojkott, varningar, klargöranden av deras villfarelser och domar mot dem och deras villfarelser. Hur stor är inte skillnaden mellan dem och oss? Trots denna väldiga skillnad anklagas vi för att vara för hårda och extrema. Vad anser de då om Salaf, deras metodik, praxis och domar? Därför måste de förnuftiga förstå detta!

13:7

2al-Bukhârî (4547) och Muslim (2665).