Okunnig om avguderi

Fråga: Vad är domen för den som är okunnig om att det är avguderi att tillbe någon annan än Allâh?

Svar: Okunnighet om en dom som innebär otro är som okunnighet om en dom som innebär synd. Så som den okunnige ursäktas för sin synd, ursäktas även den okunnige för sin otro. Det finns ingen skillnad mellan dessa. Allâh (´azza wa djall) sade:

وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَى حَتَّى يَبْعَثَ فِي أُمِّهَا رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا وَمَا كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرَى إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ

”Men din Herre förgör inte städer som inget sändebud ännu kommit till för att framföra Våra budskap. Och Vi låter inte städer gå under där invånarna inte begår [djupt] orättfärdiga handlingar.”1

وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً

”Vi straffar inte [ett folk] förrän Vi sänt sändebud [till dem].”2

Detta berör allt som människan straffas för. Allâh (´azza wa djall) sade:

وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّى يُبَيِّنَ لَهُم مَّا يَتَّقُونَ

”Allâh låter inte de människor som Han har kallat [till trons väg] gå vilse, förrän Han har klargjort för dem vad de bör avhålla sig från.”3

Men om den okunnige slarvar med att lära sig och låter bli att fråga och söka, kan frågan diskuteras.

Det kan dock finnas okunniga människor som faller i otro och synder utan att vara slarviga och som tror att deras handlingar är tillåtna. Dessa är ursäktade. De skall emellertid kallas till sanningen. Om de skulle fortsätta, döms de utmed det som de fortsätter med.

Skulle personen däremot höra att handlingen är förbjuden och leder till avguderi och ändå ta lätt på den eller handla arrogant, ursäktas han inte för sin okunnighet.

1 28:59

2 17:15

3 9:115