Ödets natt är i Ramadhân

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Tafsîr al-Qur’ân al-Karîm, Djuz’ ´Amma, sid. 272-273

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ

“SE, VI har uppenbarat den under Ödets natt.”1

Ingen är oense om att det uppenbarade åsyftar den givmilda Qur’ânen. Allâh (ta´âlâ) uppenbarade den under Ödets natt. Vad betyder det då? Det betyder att Qur’ânen började uppenbaras den natten. Ödets natt infaller tvivelsutan i Ramadhân. Beviset för det är Hans (ta´âlâ) ord:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ

“I månaden Ramadhân uppenbarades Qur’ânen.”2

Då dessa två verser kombineras vet vi att Ödets natt infaller i Ramadhân. Därmed vet vi också att vissa lekmäns teori om att Ödets natt infaller natten till halva Sha´bân är grundlös. Ödets natt infaller alltså i Ramadhân medan natten till halva Sha´bân är som alla andra nätter på året; det finns ingen särskild dyrkan associerad med dem.

197:1

22:185