Njut om du kan

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Tafsîr al-Qur’ân al-Karîm, al-Kahf, sid. 38-39

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) berättade att ynglingarna sade:

فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَا أَزْكَى طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ

Låt nu en av er ta dessa silvermynt och gå till staden för att söka ut den renaste födan och hämta åt er försörjning från den…”1

Versen motbevisar den svaga åsikt som inte tillåter beskrivning av något med elativa adjektiv (اسم التفضيل). De menar att det inte är tillåtet att beskriva en vara som den godaste som finns och säga exempelvis: ”Jag ska sälja det bästa vetet till dig.” Ty det finns alltid bättre och godare vete. Men sådant beror på seden. När man beskriver något som godast, åsyftas tid och plats.

Finns det något bevis i Sunnah för att man får eftersträva den bästa maten? Ja. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) godkände de följeslagare som sålde sämre dadlar mot bättre dadlar för att bjuda profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) på dem2. Han förbjöd dem inte den handlingen. Han fördömde dem inte för att handlingen var glamorös och att de inte skulle eftersträva den godaste sorten. Allâh har låtit människan välja det bästa av mat, dryck, bostad, klädnad och transportmedel. Så länge Allâh har givit henne förmåga, ska hon inte klandras för sina val.

118:19

2al-Bukhârî (2312) och Muslim (1594).