Nedstigningen bekräftar högheten

Shaykh-ul-Islâm Ahmad bin Taymiyyah (d. 728)

al-Hamawiyyah, sid. 42-43

Sedan sade Ibn Abî Zamanîn al-Mâlikî:

Till Ahl-us-Sunnahs dogm hör att Allâh är frånskild från Sin skapelse, distanserad från den med ridåer. Fjärran är Allâh från vad de orättfärdiga säger:

كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِن يَقُولُونَ إِلَّا كَذِبًا

Det är ett oerhört påstående som går över deras läppar – deras tal är idel lögner!”1

Också sade han:

Till Ahl-us-Sunnahs dogm hör att de tror på att Allâh stiger ned till den nedersta himlen. De tror på detta utan att begränsa Honom.”

Han nämnde den relevanta hadîthen via Mâlik och andra varefter han sade:

Wahb underrättade oss, från Ibn Wadhdhâh, från Zuhayr bin ´Abbâd som sade:

”Alla lärde jag träffade, däribland Mâlik, Sufyân, al-Fudhayl bin ´Iyâdh, ´Îsâ, Ibn-ul-Mubârak och Wakî´, brukade säga: ”Nedstigningen är sann.”

Ibn Wadhdhâh sade:

”Jag frågade Yûsuf bin ´Adî om nedstigningen varvid han sade: ”Ja, jag betror den utan att begränsa.” Och jag frågade Ibn Ma´în om den och han sade: ”Ja, jag bekräftar den utan att begränsa.”

Muhammad sade:

”Denna hadîth bevisar att Allâh (´azza wa djall) är ovanför Sin tron, över himlen, och inte på jorden. Det är något som också är klargjort i Allâhs skrift och flera hadîther från Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Han (ta´âlâ) sade:

يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاء إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ

Han styr skapelsens ordning, från det högsta till det lägsta, och till sist stiger allt upp till Honom under en Dag vars längd, så som ni räknar, är tusen år.”2

أَأَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يَخْسِفَ بِكُمُ الأَرْضَ فَإِذَا هِيَ تَمُورُ أَمْ أَمِنتُم مَّن فِي السَّمَاء أَن يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ

Kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen, inte låter jorden uppsluka er? Se hur den skälver och skakar! Eller kan ni vara säkra på att Han, som är ovanför himlen, inte släpper lös en storm över er, så våldsam att ni förstår Min varning?”3

إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ

De goda orden stiger upp till Honom och den goda handlingen upphöjer dem.”4

وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ

”Han är Härskaren ovanför Sina slavar.”5

يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ

´Îsâ! Jag skall kalla dig till Mig och Jag skall upphöja dig till Mig.”6

بَل رَّفَعَهُ اللّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا

Nej, Allâh upphöjde honom till Sig; Allâh är allsmäktig, vis.”7

Via Mâlik nämnde han profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) fråga till slavinnan:

Var är Allâh?” Hon svarade: ”Ovanför himlen.” Han frågade: ”Vem är jag?” Hon svarade: ”Du är Allâhs sändebud.” Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade: ”Frige henne. Hon är förvisso troende.”8

Sedan sade han:

Liknande hadîther är riktigt många. Fri från brister är Han vars kunskap om det som är i himlen är som Hans kunskap om det som är på jorden. Det finns ingen sann gud utom Han, den Höge, den Väldige.”

118:5

232:5

367:16-17

435:10

56:18

63:55

74:158

8Muslim (537), Abû Dâwûd (930), an-Nasâ’î (3/13), Mâlik (2/776), Ibn Abî ´Âsim (479), al-Bayhaqî, sid. 422, Ahmad (5/447), Abû Dâwûd at-Tayâlisî (1105) och Ibn Khuzaymah i ”at-Tawhîd”, sid. 121.