När helgon blir Allâh enligt Sûfiyyahs al-Djîlî

Allâh (´azza wa djall) sade:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ

”MÄNNISKOR! Hör på den liknelse, som här framställs: de som ni anropar i Allâhs ställe kommer aldrig att kunna skapa en fluga, även om de förenar sig för det. Och om en fluga stjäl något från dem, kan de inte ta det ifrån den. Lika maktlös är den bedjande som den till vilken bönen ställs!”1

Däremot försäkrar Sûfiyyah människorna att helgonet är Allâh och att al-Badawî, ad-Dasûqî eller al-Djîlî är gestalter som gudomlig realia har visat sig i. Läs vad al-Djîlî säger:

”När slaven klättrar från den universella nivån till den heliga nivån, upplever han visioner och inser att Allâhs (ta´âlâ) essens är hans essens.”2

122:73

2al-Insân al-Kâmil (1/44).