När en utomstående man knackar på kvinnans dörr

Fråga: Allâh (subhânah) sade:

وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ

”När ni behöver vända er till dem för att be om något, tala då till dem från andra sidan av ett förhänge.”1

Betyder det att kvinnan inte får tala med mannen, vilket sker idag? Eller måste hon ta på sig Niqâb?

Svar: Många lärda gör fel när de förklarar ordet ”förhänge” i den versen. De förklarar det som ”Djilbâb”. Det är fel. Förhänget i versen är ett skynke. Det spelar ingen roll hur det är. Det kan vara av tyg, trä, sten, vägg och så vidare. Versen bevisar oerhört tydligt att när en man kommer och knackar på hennes dörr, så får hon inte göra det många gudlösa kvinnor gör när deras makes vän, granne, bagare eller slaktare knackar på dörren och hon öppnar dörren som om mannen är hennes broder eller fader. Vår Herre (´azza wa djall) förbjöd att hon visar sig för mannen och talar med honom utan ett skynke mellan dem. Versen handlar alltså inte om Djilbâb. En kvinna måste ju ta på sig Djilbâb när hon är utomhus. Hon får inte gå klädd utomhus som inomhus. Vi vet ju att kvinnan får klä sig fritt när hon är hemma. Hon får ju självfallet inte gå ut utan Djilbâb. I och med att hon är klädd så när hon är inomhus, så får hon inte tala med mannen som knackar på dörren utan ett skynke mellan dem. Förhänget i versen är alltså inte Djilbâb.

133:53