Muqbil al-Wâdi´î om att okunnighet är en ursäkt

Fråga: Många kvinnor tillber Ibn ´Ulwân, Safiyy-ud-Dîn, al-Qafrî och al-Khamsah och säger att de är Awliyâ’. Likaså tillber de Hâmidî och Bâhût och gör Tawassul via dem för att de anser att de avvärjer skada. Vad är domen för det?

Svar: Det är avguderi. Allâh sade:

وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن يَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَن لَّا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَومِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَن دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ كَانُوا لَهُمْ أَعْدَاء وَكَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ كَافِرِينَ

”Och vem begår ett större misstag än den som i Allâhs ställe anropar dem, som inte kan svara honom förrän på Uppståndelsens dag och som inte ens är medvetna om att de anropas. När människorna samlas [inför Domen] skall de bli [sina tillbedjares] fiender och ta avstånd från deras dyrkan.”1

وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ إِن تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ

”Och de som ni dyrkar vid sidan av Honom har ingen makt ens över dadelkärnans fina skal! Om ni ber till dem hör de inte er bön, och om de hörde den skulle de inte svara er. Och på Uppståndelsens dag skall de förneka att de haft något samröre med er. Och ingen kan låta dig veta [sanningen] så som En som är underrättad om allt.”2

وَلاَ تَدْعُ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَنفَعُكَ وَلاَ يَضُرُّكَ فَإِن فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذًا مِّنَ الظَّالِمِينَ وَإِن يَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ يُصَيبُ بِهِ مَن يَشَاء

”Och anropa inte i Allâhs ställe dem som varken kan gagna eller skada dig; om du gjorde detta skulle du bli en av dem som begår svår orätt mot sig själva. Om Allâh låter en olycka drabba dig är Han den ende som kan avvärja den, och om Han vill skänka dig något gott kan ingen hindra detta goda [att nå dig]. Han skänker det till den Han vill av Sina tjänare.”3

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Tillbedjan är dyrkan.”

Detta rapporteras av at-Tirmidhî och Abû Dâwûd via an-Nu´mân bin Bashîr. Därefter läste profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

”Er Herre säger:”Be till Mig, så skall Jag besvara er. De som håller sig för goda för att dyrka Mig skall gå med böjt huvud in i Helvetet.””4

Detta bevisar att tillbedjan är dyrkan. Allâh sade när han förklarade att det är avguderi att tillbe någon vid sidan av Honom:

وَمَن يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِندَ رَبِّهِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ

”Den som vid sidan av Allâh åkallar en annan gudom – för vad han saknar bevis – skall stå till svars enbart inför sin Herre. Det skall inte gå de otrogna väl!”5

Det är avguderi att tillbe Ibn ´Ulwân eller någon annan.

Domen om tillbedjaren återstår. Om han är okunnig, ursäktas han för sin okunnighet. Hans handling är dock avguderi. Om han inte är okunnig och har fått reda på sanningen, anses han vara en avgudadyrkare. Man får inte gifta bort kvinnorna till honom. Om han redan är gift med en troende kvinna, blir han förbjuden för henne. Och om det är en kvinna som gör det samtidigt som hon är gift med en rättfärdig man, blir hon förbjuden för honom då hon har blivit en avgudadyrkare.

Tillbedjan som ägnas andra än Allâh är utspritt i många islamiska länder och inte bara i Jemen. När vi var i Egypten, såg jag hur det stod ovanför butiksdörren:

”Husayn! Hjälp!”

1 46:5-6

2 35:13-14

3 10:106-107

4 40:60

5 23:117