Muhammad Surûr kastar sten i glashus

Ett tragikomiskt exempel på Muhammad Surûrs ideologiska terrorism och vilseledande och sorgliga svindleri är att han argumenterade med vissa texter i Qur’ânen och Sunnah för att bevisa att Shaykh Rabî´ bin Hâdî bin ´Umayr al-Madkhalî hatar alla Allâhs förtrogna samt älskar de orättvisa genom att stå på deras sida när de gång på gång förtrycker Allâhs förtrogna som står för vägledning och korrigering. Bland annat argumenterade han med följande vers:

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ وَمَن يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ

”Era beskyddare är inga andra än Allâh och Hans sändebud och de troende – de som förrättar bönen och betalar allmosan och som böjer rygg och knän [inför Allâh]. De som söker skydd hos Allâh och Hans sändebud och de troende, dessa Allâhs trogna är det som [till sist] skall vinna seger.”1

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

”Men de troende, männen såväl som kvinnorna, är varandras [sanna] vänner och fasta stöd; de anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt och förrättar bönen och betalar allmosan och de lyder Allâh och Hans sändebud. Dem skall Allâh visa barmhärtighet. Allâh är allsmäktig, vis.”2

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءكُم مِّنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاء مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنتُمْ وَمَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ

”Troende! Tag inte Mina fiender – de är också era fiender – till bundsförvanter som ni skänker vänskap och tillgivenhet, [människor som] har avvisat den sanning som ni har fått del av, och som har jagat bort sändebudet och er på grund av er tro på Allâh, er Herre! Om ni har valt att kämpa för Min sak och strävar efter Mitt välbehag, [tag dem då inte till vänner] som ni i hemlighet visar tillgivenhet. Jag har full kännedom om det som ni vill dölja liksom om det som ni gör öppet. De bland er som handlar så har avvikit från den raka vägen.”3

Han fullföljde verserna med hadîthen:

”Den som hyser agg till Min troende och gudfruktiga slav befinner sig i krig med Mig.”

Han tog upp dessa bevis under rubriken ”Vem de älskar och vem de hatar”. Därefter förklarade han den omnämnda hadîthen och sade:

”Allâh har lovat att bekriga den som hyser agg mot en av Hans troende och gudfruktiga slavar. Den som Allâh bekrigar skall gå under. Vad skall då sägas om en person som hyser agg mot en merpart av Allâhs förtrogna bland lärda, kallare och islamiska grupper? Vad skall då sägas om en person som betraktar dessa korrigerande lärda som kämpar för att Allâhs religion skall råda som judar och nasaréer? Vad skall då sägas om en person som anser att de skadar islam mer än vad de otrogna gör? Vad skall då sägas om en person som står på de orättfärdigas sida och sluter sig till dem när de gång på gång förtrycker Allâhs förtrogna som står för vägledning och korrigering?”

Sedan ville han egga läsarna och få deras hat att koka mot Shaykh Rabî´ al-Madkhalî och sade:

”Jag kan tänka mig att flera läsare undrar i fall det verkligen finns studenter som är på det viset.”

Därpå utökade han sina osanningar och sin list och utsåg Shaykh Rabî´ al-Madkhalî till ledare för makthavarnas parti.

Jag ber läsarna och de förnuftiga jämföra Muhammad Surûrs ord förtal av Allâhs förtrogna slavar, liksom lärda och rättfärdiga makthavare, när han anklagar dem för hyckleri, spionage, samarbete om synd och osämja mot de fromma och gudfruktiga samt att de lyder makthavarna inom det förbjudna som de har tillåtit och vice versa med Shaykh Rabî´s varningar för Ahl-ul-Ahwâ’ wal-Bid´a bland Hizbiyyûn och aktivister samt hans klargörande av hur skadliga innovationer och innovatörer är för individer och grupper. Jag är övertygad om att den opartiske läsaren som läser Muhammad Surûrs uttalanden om de saudiska makthavarna, landets lärda i allmänhet och Shaykh Rabî´ bin Hâdî ´Umayr al-Madkhalî i synnerhet, tänker på Hans (ta´âlâ) ord:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ

”Troende! Varför säger ni ett och gör ett annat? Det är djupt förhatligt för Allâh att era ord inte överensstämmer med era handlingar!”4,

poetens ord:

Förbjud inte en karaktär som du själv besitter

det är en mycket stor skam om du gör så

samt idiomen att inte kasta sten i glashus.

15:55-56

29:71

360:1

461:2-3