Muhammad och Mûsâ

´Allâmah ´Abdur-Rahmân bin Nâsir as-Sa´dî (d. 1376)

Taysîr-ul-Karîm, sid. 453

Allâh (´azza wa djall) sade:

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِي وَكِيلاً

Fri från brister är Han som under natten förde Sin slav från den heliga Moskén till den fjärran böneplatsen, vars omgivningar Vi har välsignat, för att visa honom några av Våra tecken; Han är den Hörande, den Seende. Och Vi gav Mûsâ uppenbarelsen och gjorde den till vägledning för Israels barn: “Tag ingen annan än Mig till beskyddare.”1


Ofta nämner Skaparen Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) profetskap, skrift och föreskrift tillsammans med Mûsâs (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) profetskap, skrift och föreskrift. Ty deras skrifter är de bästa skrifterna, deras föreskrifter är de fullkomligaste föreskrifterna, deras protetskap är de högsta profetskap och deras anhängare utgör de flesta troende.

وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ

Och Vi gav Mûsâ uppenbarelsen…”

Det vill säga Tora.

وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ

”… och gjorde den till vägledning för Israels barn.”

Så att de kunde vägledas av den för att lämna okunnighetens mörker för kunskap om sanningen.

117:1-2