Mellan Heliga moskén och Aqsâ-moskén

Imâm Muhammad bin ´Alî ash-Shawkânî (d. 1250)

Fath-ul-Qadîr (1/549)

Allâh (´azza wa djall) sade:

إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ

”Den första helgedom som restes för människornas bruk var helt visst Helgedomen i Bakkah, en välsignelse och en ledstjärna för hela världen.”1

al-Bukhârî, Muslim och andra rapporterade att Abû Dharr (radhiya Allâhu ´anh) sade:

“Allâhs sändebud! Vilken moské grundades först?” Han sade: “Heliga moskén.” Jag sade: “Och sen?” Han sade: “Aqsâ-moskén.” Jag sade: “Hur lång tid var det mellan dem?” Han sade: “Fyrtio år.”

Ibn-ul-Mundhir och al-Azraqî rapporterade från Ibn Djuraydj som sade:

“Vi fick reda på att judarna sade att Jerusalem är bättre än Ka´bah eftersom staden är profeternas tillflyktsstad och situerad på en välsignad mark. Då sade muslimerna att Ka´bah är bättre. När profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) fick reda på det uppenbarades:

إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً

Den första helgedom som restes för människornas bruk var helt visst Helgedomen i Bakkah, en välsignelse och en ledstjärna för hela världen. Den förmedlar klara budskap och den plats där Ibrâhîm en gång stod; den som stiger in där är i trygghet. Vallfärden till denna Helgedom är en plikt gentemot Allâh för var och en som har möjlighet att genomföra den.”2

فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ

“Den förmedlar klara budskap…”

Det draget finns inte i Jerusalem.

مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ

“… och den plats där Ibrâhîm en gång stod…”

Det draget finns inte i Jerusalem.

وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا

“… den som stiger in där är i trygghet.”

Det draget finns inte i Jerusalem.

وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ

“Vallfärden till denna Helgedom är en plikt gentemot Allâh…”

Det draget finns inte i Jerusalem.”

13:96

23:96-97