Med något betyder inte i något

Shaykh-ul-Islâm Ahmad bin Taymiyyah (d. 728)

al-Hamawiyyah, sid. 52

Imâm Abû ´Abdillâh al-Hârith bin Ismâ´îl al-Muhâsibî sade:

Angående den vers som de säger är sammanhängande och inte avbruten lik den som handlar om Hans resning över tronen, säger Han:

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَى ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى مِن ذَلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Har du inte klart för dig att Allâh känner allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär? När tre samlas till en hemlig överläggning är Han den fjärde, och om fem samlas är Han den sjätte; och vare sig de är färre eller flera är Han med dem, var de än befinner sig Till sist, på Uppståndelsens dag, skall Han låta dem veta vad de brukade göra. Allâh har kännedom om allt.”1

Han inledde med kunskap varefter Han klargjorde att Han är med alla som samlas till hemliga överläggningar för att slutligen avsluta versen återigen med kunskap. Han klarlade att Han menar att Han har vetskap om dem var de än befinner sig. Varken de eller deras hemliga överläggningar är dolda för Honom. Om en person är uppe och tittar ned på en grupp människor och säger att han ständigt ser och vet vad de säger, talar han sanning – och Allâh är för ädel för att jämföras med Sin skapelse! Skulle de vägra att acceptera versens bokstavliga skildring och anklaga oss för tomma påståenden, lämnar de själva sitt resonemang om att vidhålla versen bokstavligt. Ty den som är med två eller flera stycken är inte i dem. Den som är med något är fysiskt avskild från den saken, vilket innebär att de släpper taget om sin lära.”

158:7