Matlagning till dödsboet och inte från dödsboet

Imâm Sâlih bin Fawzân al-Fawzân

Sharh ´Umdat-il-Fiqh (15)

Fråga: Hur kombineras profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ord:

Laga mat till Dja´fars familj! De har drabbats av något som sysselsätter dem.”1

med Djarîr bin ´Abdillâh al-Badjalîs (radhiya Allâhu ´anh) ord:

”Vi brukade anse samlingar och matlagningar hos den dödes familj efter hans begravning vara jämmer.”2?

Den första hadîthen handlar om att utomstående lagar mat till dödsboet. Den andra handlar om att dödsboet lagar mat. Om utomstående lagar behövlig mat till dödsboet anses handlingen vara Sunnah.

1Ahmad (6/266), Abû Dâwûd (3132) och at-Tirmidhî (998) som sade att hadîthen är god och autentisk.

2Ahmad (2/204) och Ibn Mâdjah (1612).