Maryams frukter

Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî (d. 774)

Tafsîr al-Qur’ân al-´Adhîm (1/470)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ إنَّ اللّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاء بِغَيْرِ حِسَابٍ

Och hennes Herre tog nådigt emot henne och lät henne växa upp och arta sig väl och uppdrog åt Zakariyyâ att vaka över henne. Var gång Zakariyyâ besökte henne i helgedomen, fann han henne försedd med föda. Och när han frågade henne: “Maryam, varifrån har du fått detta?” svarade hon: “Det är från Allâh; Allâh skänker Sitt goda i överflöd till den Han vill.”1

Mudjâhid, ´Ikrimah, Sa´îd bin Djubayr, Abûsh-Sha´thâ’, Ibrâhîm an-Nakha´î, adh-Dhahhâk, Qatâdah, ar-Rabî´ bin Anas, ´Atiyyah al-´Awfî och as-Suddî sade:

Han fann henne med sommarfrukter på vintern och vinterfrukter på sommaren.”

Mudjâhid sade:

Försedd med kunskap.”

Eller också sade han:

Försedd med fat av kunskap.”

Rapporterad av Ibn Abî Hâtim.

Den första förklaringen är den korrekta. Detta bevisar de troende och gudfruktiga slavarnas underverk, vilka för övrigt bevisas ofta i Sunnah.

13:37