Mannens företräden framför kvinnan

Allâh (´azza wa djall) sade:

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ

”Männen skall ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med de andra företräden som Allâh har gett dem, och i egenskap av försörjare.”1

Det vill säga att de förfogar över tuktan av kvinnorna. Att mannen ansvarar för kvinnan innebär att det är han som förfogar över välfärden, planeringen och tuktan:

بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ

”… de andra företräden som Allâh har gett dem…”

Det vill säga att Allâh gav männen företräden till skillnad från kvinnorna i form av större intellekt, religiositet och förmyndarskap. Det sades också att det handlar om vittnesbördet:

وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ من رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى

”Och tag två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då en man och två kvinnor bland dem ni godkänner som vittnen – om någon av dem begår ett misstag kan då den andra påpeka det för henne.”2

Andra sade att det syftar på kamp. Somliga säger att det handlar om dyrkan som fredagsbönen och samlingsbönerna. Vissa säger att versen syftar på att mannen får gifta sig med fyra kvinnor medan kvinnan bara får gifta sig med en man. Det har också sagts att det betyder att det är mannen som förfogar över skilsmässan. En annan teori är att det handlar om arvet. Det sägs också att det handlar om blodspengar, medan några säger att berör profetskapet.

14:34

22:282