Maktlösa stormakter

Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn (d. 1421)

Ahkâm min al-Qur’ân al-Karîm (1/353-354)

Allâh (´azza wa djall) berättade att Ibrâhîm och Ismâ´îl (sallâ Allâhu ´alayhimâ wa sallam) sade:

رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ العَزِيزُ الحَكِيمُ

Herre! Låt ett sändebud uppstå bland dem, ur deras mitt – som framför till dem Dina budskap och undervisar dem i Skriften och i visdom och som renar dem. Du är den Allsmäktige, den Allvise.”1

Versen bevisar Allâhs dom och att bara Allâh dömer. När det kommer till Hans universella dom, kan ingen medverka om den. Om Allâh bestämmer att någon ska dö kan ingen förhindra det. Ingen annan än Allâh kan skapa något hur litet det än skulle vara. Allâh (´azza wa djall) sade:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ

MÄNNISKOR! Hör på den liknelse, som här framställs: de som ni anropar i Allâhs ställe kommer aldrig att kunna skapa en fluga, även om de förenas för detta. Och om en fluga stjäl något från dem, kan de inte ta det ifrån den. Lika maktlös är den bedjande som den till vilken bönen ställs!”2

Ingen kan gå emot Allâhs universella dom. Således ser vi hur de starkaste och rikaste länderna står maktlösa inför väldiga översvämningar, ödeläggande stormar och brännande blixtar.

Vad den föreskrivna domen beträffar, är det möjligt att den ändras och ersätts. Den som gör det angriper Allâhs (´azza wa djall) dom och kommer att få sitt straff. Men trots att den föreskrivna domen ersätts eller ändras förblir den, framför allt den islamiska föreskrift som Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sändes med – det har bestämts att den ska gälla till Domedagen. Osanningsenliga, orättfärdiga och avvikande människor försöker ge sig på denna föreskrift, men Allâh låter alltid någon avvärja dem och försvara den.

Poängen är att namnet den Vise (الحكيم) har dess rötter i dom (الحكم) och vishet (الحكمة). Vishet är dels sättet något utförs på, dels resultatet från det sättet. Alltså har både den universella domen och den föreskrivna domen två visheter: en sett till sättet, en sett till resultatet.

12:129

222:73