Lydnad till ledare och lärde

Imâm al-Husayn bin Mas´ûd al-Baghawî (d. 516)

Ma´âlim-ut-Tanzîl (2/444-445)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ

Troende! Lyd Allâh och lyd sändebudet och dem bland er åt vilka myndighet och ansvar anförtrotts.”1

Det råder skilda meningar om dem åt vilka myndighet och ansvar anförtrotts. Ibn ´Abbâs och Djâbir (radhiya Allâhu ´anhum) sade:

Det vill säga de lärde som lär människorna deras religion.”

Den åsikten delade även al-Hasan, adh-Dhahhâk och Mudjâhid. Beviset för den förklaringen är Allâhs (ta´âlâ) ord:

وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُوْلِي الأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ

”Om de genast underrättade sändebudet och dem i deras gemenskap åt vilka anförtrotts myndighet skulle de bland dem som utforskar sanningen kunna klarlägga.”2

Abû Hurayrah sade:

Det vill säga ledarna och makthavarna.”

´Alî (radhiya Allâhu ´anh) sade:

Ledarens skyldighet är att styra med Allâhs lag och leva upp till sitt ansvar. Gör han det, är medborgarna skyldiga att lyssna och lyda.”

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Den som lyder mig lyder Allâh och den som trotsar mig trotsar Allâh. Den som lyder min ledare lyder mig och den som trotsar min ledare trotsar mig.”3

Ibn Mas´ûd (radhiya Allâhu ´anh) berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

Muslimen är ålagd att lyssna och lyda inom allt som han älskar och föraktar så länge han inte befalls synd. Om han befalls synd ska han varken lyssna eller lyda.”

´Ubâdah bin as-Sâmit (radhiya Allâhu ´anh) sade:

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) kallade på oss och vi lovade honom trohetslöftet om att lyssna och lyda villigt och motvilligt, under enkla tider och svåra tider, när någon prioriteras före oss, att vi inte tvistar med makthavarna, att vi talar sanning var vi än befinner oss och för Allâhs sak inte bekymra oss om andras ogillande.”4

Abû Dharr (radhiya Allâhu ´anh) berättade att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

Lyssna och lyd om så en abessinsk slav med ett huvud likt ett russin.”5

Det har också sagts att versen åsyftar generaler. Ibn ´Abbâs (radhiya Allâhu ´anhumâ) sade:

Versen uppenbarades kring ´Ubaydullâh bin Hudhâfah bin Qays bin ´Udayy i samband med att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) skickat iväg honom på en militärexpedition.

´Ikrimah sade:

Versen åsyftar lydnad till Abû Bakr och ´Umar.”

Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

Jag vet inte hur länge till jag kommer att leva bland er. Följ de två efter mig; Abû Bakr och ´Umar.”6

Må Allâh vara nöjd med dem båda!

´Atâ’ sade:

Versen åsyftar Utvandrarna, Hjälparna och deras rättsinniga efterföljare.”

Beviset för det är Allâhs (ta´âlâ) ord:

وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

Föregångsmännen, de första av dem som utvandrade och hjälparna, och de rättsinniga som följde i deras spår – Allâh är nöjd med dem och de är nöjda med Honom: Han har i beredskap för dem lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid. Detta är den stora, den lysande segern.”7

14:59

24:83

3al-Bukhârî (7137) och Muslim (1835).

4al-Bukhârî (7055) och Muslim (1709).

5al-Bukhârî (693).

6at-Tirmidhî (3805). Autentisk enligt al-Albânî i ”Sahîh Sunan at-Tirmidhî” (3805).

79:100