Lyckliga och olyckliga

Imâm Ismâ´îl bin Kathîr ad-Dimashqî (d. 774)

Tafsîr al-Qur’ân al-´Adhîm (3/578)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ

Men det finns människor som betalar historier för att, utan egen kunskap, locka från Allâhs väg, och som gör narr av den. De skall få utstå ett förödmjukande straff.”1

Efter att Allâh (ta´âlâ) nämnt de lyckligas tillstånd, det vill säga de som rättar sig efter Allâhs skrift och gagnas av att lyssna till den – Allâh säger ju:

اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاء وَمَن يُضْلِلْ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ

Allâh har uppenbarat det skönaste budskap, en Skrift vars olika delar är överensstämmelse och där sanningarna framställs i motsatspar. Den framkallar rysningar i huden hos dem som fruktar sin Herre; men därefter mjuknar den och deras hjärtan för påminnelsen om Allâh. Det är Allâhs vägledning med vilken Allâh vägleder den Han vill; men den som Allâh vilseleder finner ingen som leder honom på rätt väg.”2

nämner Han de olyckligas tillstånd. De struntar i att lyssna till Allâhs tal till förmån för flöjt, sång, melodier och instrument. Ibn Mas´ûd (radhiya Allâhu ´anh) sade om Hans (ta´âlâ) ord:

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ

Men det finns människor som betalar historier…”

Vid Allâh! Det är sång.”

131:6

239:23