Lösningen på kontroversiella frågor

Imâm al-Husayn bin Mas´ûd al-Baghawî (d. 516)

Ma´âlim-ut-Tanzîl (2/446)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً

Och om ni råkar i tvist om något, överlåt då avgörandet åt Allâh och sändebudet, om ni tror på Allâh och den Yttersta dagen. Detta är bäst och en riktig och lycklig utgång.”1

Det vill säga om ni hamnar i kontrovers gällande en religiös fråga:

فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ

överlåt då avgörandet åt Allâh och sändebudet…”

Med andra ord åt Qur’ânen och sändebudet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) medan han lever, och åt hans Sunnah efter hans död. Om en sakfråga nämns i Qur’ânen och Sunnah, är det obligatoriskt att referera till dem. Annars dras egna slutsatser. Det har också sagts att referensen till Allâh och sändebudet betyder att man vid kunskapsbrist säger: ”Allâh och Hans sändebud vet bättre.”

ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً

Detta är bäst och en riktig och lycklig utgång.”

Det vill säga att hänvisning till Allâh och Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) medför bättre resultat och slut.

14:59