Kvinnans klädsel med kvinnor och manliga anhöriga

Fråga: Vad måste en kvinna täcka när hon är bland män och andra kvinnor?

Svar: Läs Allâhs (´azza wa djall) ord:

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

”Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorssöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Allâh i ånger; kanske skall det gå er väl i händer!”1

Det klargör för dig att kvinnans klädsel är täckande och sträcker sig ned till hennes anklar. Allâhs ord:

وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ

”Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag.”

bevisar att deras kläder sträckte sig ned till nedre halvan av skenbenen. Ty de dolda behagen i versen är fotkedjor och annat.

Kvinnan får visa sin manlige mahram det som vanligtvis syns som ansiktet, händerna, underarmarna, huvudet, halsen och skenbenen. Det är okej om mannen ser det. Det betyder inte att kvinnan skall klä sig i korta kläder. Det finns en skillnad mellan kläder och syn. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Kvinnan skall inte titta på kvinnans privata delar och inte heller mannen på mannens privata delar.”

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) har inte sagt att en kvinna får ta på sig det som bara skyler från naveln till knäna. Det är orimligt att följeslagerskorna satt tillsammans iklädda höftskynken som bara täckte från naveln till knäna. Det är omöjligt att en klok människa säger så, än mindre en människa som har kunskap om följeslagarnas (radhiya Allâhu ´anhum) sätt. Ett sådant tänk fordrar att hon blottar sina bröst. Det gör ju inte ens västerländska kvinnor. Även de har på sig bh för att skyla brösten. Är det rimligt att följeslagerskorna var mer blottade än de västerländska kvinnorna? Och låt oss säga att det verkligen är tillåtet för en kvinna att visa en annan kvinna allt frånsett det som är mellan naveln och knäna; är det lämpligt att sprida sådant bland människor som tenderar till nakenhet och inte till skylning? Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade till Mu´âdh (radhiya Allâhu ´anh):

”Mu´âdh! Vet du vilken rättighet Allâh har över tjänarna och vilken rättighet tjänarna har över Allâh?” Jag sade: ”Allâh och Hans sändebud vet bättre.” Han sade: ”Allâhs rättighet över tjänarna är att de dyrkar Honom och inte sätter någon vid Hans sida. Tjänarnas rättighet över Allâh är att Han inte straffar den som inte sätter någon vid Hans sida.” Jag sade: ”Allâhs sändebud! Skall jag inte ge människorna det glada budskapet?” Han sade: ”Ge inte dem det glada budskapet så att de inte förlitar sig på det.”2

Detta trots att hadîthen handlar om dogm och dyrkan. Hur skall vi säga till dagens människor att en kvinna får se allt av en annan kvinna frånsett det som är mellan naveln och knäna? Hur skall vi säga till en kvinna att ta på sig ett plagg som bara täcker det som är mellan naveln och knäna? Det kan få mycket allvarliga följder. Därför har till och med många kvinnor fördömt den uppfattningen. Den uppfattningen är fel. I den här frågan finns det två kvinnor; en som tittar och en som ses. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) tilltalade den tittande kvinnan och inte den sedda. Det är allmänt känt att den sedda kvinnan har täckt hela sin kropp. När Umm Salamah skulle ut och handla sade hon till profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

”Hur skall kvinnorna göra med sina släp?” Han sade: ”De får låta dem vara en tvärhand långa.” Hon sade: ”Då kommer deras fötter att synas.” Då sade han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam): ”De får låta dem vara en aln långa och inte mer.”3

Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) talade alltså med den tittande kvinnan och inte med den sedda kvinnan. Det kan ju hända att en kvinna råkar se sin systers privata delar när hon badar, utför naturligt behov eller klär av sig på grund av en eller en annan anledning. Hon får inte titta på dem. Att säga att hadîthen betyder att en kvinna får ta på sig det som täcker allt mellan naveln och knäna är en felaktig tolkning.