Kanske skall de otrogna önska att de var muslimer

Publicerad: 2011-07-02
Författare: Imâm Muhammad al-Amîn ash-Shanqîtî (d. 1393)
Källa: Adhwâ’-ul-Bayân (2/65)

 

Allâh (´azza wa djall) sade:

رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ كَانُواْ مُسْلِمِينَ

”Kanske skall de otrogna önska att de var muslimer.”1

I denna ädla vers nämns det hur de otrogna kommer att önska att de vore muslimer och ångra sig för sin otro när de väl inser sanningen. Denna betydelse klargörs på flera ställen, som t ex Allâhs ord:

وَلَوْ تَرَىَ إِذْ وُقِفُواْ عَلَى النَّارِ فَقَالُواْ يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلاَ نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

”Om du kunde se dem när de ställs upp inför Elden och höra dem ropa: ”Om vi ändå fick återvända [till livet]! Då skulle vi inte avvisa vår Herres budskap som lögn och vi skulle bli sanna troende!”2

قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِلِقَاء اللّهِ حَتَّى إِذَا جَاءتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُواْ يَا حَسْرَتَنَا عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِيهَا

”Förlorade är de som förnekar det kommande mötet med Allâh, ända till dess den Yttersta stunden plötsligt är över dem, och de säger: ”Vilket elände! Hur kunde vi försumma [att förbereda oss för] denna [Stund]!”3

وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا

”Den Dag då den orättfärdige biter sig i handen [i förtvivlan] och ropar: ”Om jag ändå hade följt sändebudets väg!”4

De lärdas uttalanden om versen refererar alla till en och samma sak. En åsikt säger att när den otrogne ligger inför döden och inser sanningen, önskar han att han var muslim. En annan säger att när den otrogne ser Elden som han skall stå vid, önskar han att han var muslim. En tredje säger att när de otrogna ser hur de som endast dyrkade Allâh lämnar Elden, önskar de att var muslimer. Alla dessa åsikter refererar i grund och botten till att de otrogna kommer att önska att var muslimer och ångra sig för sin otro när de väl inser sanningen.

Vad gäller Allâhs ord ”… kanske…” i detta sammanhang, sade vissa lärda att det står för ett augmentativ och betyder att de otrogna visst kommer att önska sig vid många tillfällen att de var muslimer. al-Qurtubî nämnde denna åsikt från de lärda i Kûfah.

Andra lärda säger att det står för ett diminutiv då de otrogna kommer endast att önska sig det vid vissa tillfällen, och inte alla, på grund av det tunga straff som de får utstå.

Om det då frågas varför ”kanske” (ربما) kommer före presens i denna vers när det annars endast kommer före perfekt, så är det för att bekräfta att löftet verkligen kommer att fastställas.

1 15:2

2 6:27

3 6:31

4 25:27