Känd och felaktig åsikt

Imâm Muhammad al-Amîn ash-Shanqîtî (d. 1393)

Adhwâ’-ul-Bayân (3/532)

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ

Vi har aldrig sänt ett sändebud eller en profet före dig utan att Djävulen försökt att misstänkliggöra hans avsikter.”1

Denna vers bevisar att den så annars kända åsikten bland de lärde som gör gällande att profet är en man som mottar uppenbarelser utan att vara ålagd att förkunna dem, medan sändebud är en man som mottar uppenbarelser och är ålagd att förkunna dem, är inkorrekt. Ty Allâhs ord:

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ

Vi har aldrig sänt ett sändebud eller en profet före dig…”

bevisar att båda är sända och att det finns en skillnad mellan dem. Vissa sade att en profet som också är ett sändebud är en man som mottar en skrift och egen föreskrift ackompanjerade med mirakel som bekräftar dennes profetskap. Samtidigt menar de att en sänd profet som inte är sändebud är en man som inte erhåller en uppenbarad bok utan tar bara del av ett tidigare sändebuds föreskrift som han kallar folket till. Exempel på dessa profeter är alla israeliska profeter som sändes och påbjöds att efterleva Tora. Som Allâh (ta´âlâ) klargjorde det:

إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُواْ

Vi har uppenbarat Tora med vägledning och ljus. Profeterna, som var underkastade, dömde på dess grundval…”2

122:52

25:44