Kall till innovatör är en sak, umgänge med honom en annan

´Allâmah ´Alî bin Nâsir al-Faqîhî

al-Bid´ah, sid. 18

Utifrån de lärdes uttalanden klargörs skillnaden mellan umgänge med Ahl-ul-Bid´a och viljan att kalla dem till godhet, klargöra sanningen för dem och debattera med dem för att likvidera deras tvivel. Det sistnämnda hör ju till påbud av rätt och förbud mot orätt, vilka utgör en princip i kallet till Allâh. Allâh befallde det och sade:

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Och bli till en gemenskap av människor som uppmanar varandra att göra gott och anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt. Dem skall det gå väl i händer.”1

Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade när han befallde alla muslimer att göra detsamma utefter deras förmåga:

Om någon av er ser något ont, skall han ändra på det med handen. Om han inte klarar av det, får han göra det med munnen. Om han inte klarar av det, får han göra det med hjärtat – och det är den svagaste tron.”2

När de lärde förbjuder umgänge med Ahl-ul-Bid´a, betyder det inte att den lärde inom Qur’ânen och Sunnah inte ska kalla dem till godhet, debattera med dem och närma sig dem för just det ändamålet. De lärde vill ha sagt att de fruktar för den som inte klarar av att avvisa deras tvivel varefter denne påverkas negativt.

13:104

2Muslim (49).